Trädgårdsdammen blir rabatt

I min nedtrappning av trädgårdsskötseln, så bestämde jag mig för ett tag sedan helt sonika att dammen ska bort. Har inte orkat med att sköta den och det lilla vattenfallet, så den såg riktigt hemsk ut. Även när den var fin så gjorde säkerhetsgallret, som vi gjort av armeringsnät, att den ändå inte var så där fin som man vill att den ska vara. Säkerhetsgallret har fått tjäna sitt syfte två gånger, så det är inget jag vill plocka bort. Jag plockar bort hela dammen istället. 
 
Vad jag inte räknat med, var att när jag väl börjat med projektet att bara gräva igen och plantera sparade perenner, var att jag fick tillbaka trädgårdslusten! Hjärnan började genast med vildsinta planer på större rabatter, plattläggningar och små trädgårdsrum. Jag har verkligen fått hejda mig själv i dessa tankebanor och påminnt mig själv några gånger om varför jag gräver igen dammen. För att få mindre trädgårdsjobb. Inte mer!
 
Men men, nu är dammen igengrävd och ett litet projekt ska jag väl hinna med ändå;-)
En trädgårdsgång ska läggas in i rabatten, som ju vart ganska stor. Och i slutet på den, en större trädgårdsdam i betong. De små baddamerna får stå modell och det blir nog en liknande dam, fast mycket större. Jag ska inte stressa med detta, det får ta den tid det tar. Men oj så kul och förhoppningsvis fint det kommer att bli:-)
Före (sommar 2010)
 
Och så här ser det ut just nu. Om ni tittar riktigt noga så har jag satt dit nätstommen till den skulptur som ska få sitta som en lite buddah längst in. Fast i frodig dam variant. Hoppas att perennerna växer till sig snabbt, så jag slipper ogräsplockningen.
 
Mer bilder:
 
A
 
Nu vart i och för sig stackars sjöjungfrun Ariel utan vatten,, men hon får försöka trivas ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin


LITE OM MIG HEMSIDA


WEBBUTIK