Blommor blommor blommor!!

Har varit på en liten kombinerad jobb och trädgårdstripp.
Fick nöjet att följa med en vän, till en för mig innan helt okänd blomsterodling i Bygdsiljum, ca 6 mil utanför Skellefteå. Egentligen så ville jag bara dit och kika eftersom jag hört hur fina sommarplantor som fanns där. Nån shopping var absolut inte planerad.

Men... alltså! Jag kunde verkligen inte låta bli att bara vilja ha allt jag såg när jag klev in i det stora lummiga växthuset, proppfullt med vackra sommarblommor i alla möjliga sorter! Flera sorter som inte finns på de "vanliga" trädgårdsbutikerna dessutom.



Fort hade jag plockat i hop ett gäng superfina och kraftiga plantor. Priserna var dessutom helt oslagbara så samvetet höll sig ändå rätt så intakt. Det enda som slog mig just efteråt var att jag hade ju egentligen ingenstans att plantera några fler sommarblommor? Men sånt löser sig ju alltid!:)
Här är inköpen.


En mörkt purpurfärgad hög tobak, som fick sällskapa med en grusnejlika, en limefärgad helicrysum och en helt underbar(perenn) heuchera "Blackberry Jam", bara namnet gör ju att man inte kan motstå den!
En stor vit dofttobak fick också hänga med hem, men den får en alldelens egen kruka så att den får frodas och bli riktigt stor. Riktigt lummig börjar det kännas på altanen nu!:) (Enligt min sambo alldelens för många krukor som är i vägen, men vad gör det;D


På väg hem igen så tog jag en sväng in till Vargviksgårdens trädgård i Burträsk, där Märta Eklund har en helt underbar visningsträdgård och även försäljning av jättefina buskar och perenner med många spännande namnsorter! Det slank förstås ner några plantor där med:) Bla två asiatiska liljor "Night Flyer" och "Sweet Lord".

De får sällskap av en, även den, nyinköpt superfin rosa näva som heter "Wargrave Pink". Nu väntar jag bara på att liljeknopparna ska slå ut!

Kommentarer
Postat av: Madame C

Vilket ställe! Synd att jag har så långt dig:( Ha det gott,

Charlotta

2010-06-13 @ 22:28:23
URL: http://cesarstradgard.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin


LITE OM MIG HEMSIDA


WEBBUTIK