Dom små gröna elaka larverna!

Alla som har en alpklematis eller ev någon annan småblommig klematissort,
har väl någon gång råkat ut klematisbladstekelns gröna små elaka larver som
glufsar i sig hela plantan på typ 2 sekunder!

Vips! Så är den alldelens kal!
Inte alls så himla kul.........................

I vår var jag beredd!

Om man tittar noga kan man se på stjälkarna när klematisen blivit drabbad.
Dom blir  lite knöliga och knottriga på vissa ställen där dom små larverna ligger inne och gror.

Några gröna larver hade hunnit fram och börjat knapra lite på clematisen när jag gjorde upptäckten.
Men då tog jag fram det tunga artilleriet!
Provado PLUS.

Sprejade hela plantan rätt ordentligt en omgång
och tro det eller ej....
Inga fler larver vågade sig fram och clematisen fick grönska och frodas helt ifred.:)

Trodde jag skulle behöva en upprepning av sprejduschningen men clematisen
är fortfarande fri från dom små fulingarna:)

Så jag hoppas verkligen att jag har kommit på lösningen på larvproblemet:)
Kommer definitivt att köra samma kur nästa vår när larverna dyker upp.
För DET gör dom....alltid..

Så här ser dom små illbattingarna ut (bild lånad från odla.nu)



Och så här stor och fin har min alpklematis fått växa till sig i sommar.
Klippte faktiskt ner den HELT förra våren.
Den bjuder till och med på några sensommarblommor så här i augusti:)

Räddaren i nöden!
Och faktiskt helt suverän till dom flesta växter som drabbas av ohyra.
Tänk bara på att inte spraya tomatplantor och dylikt som ska fötäras mindre än 2 veckor innan skörd.
Och spreja inte i full sol.

Vill du kika in på fler trädgårdbloggar så klicka här:)
Trädgårdsbloggar.se - trädgårdstips från trädgårdsbloggar
Trädgårdstips från trädgårdsbloggar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin


LITE OM MIG HEMSIDA


WEBBUTIK