Regn, "spännande" tomater & betong

Regn regn regn! Nu börjar det vara riktigt trist med dessa regndagar. Inspirationen liksom bara blottnar upp.. Senaste dagarna har börjat med strålande sol men så lagom tills man bestämt sig för att gå ut och ta tag i alla trädgårdsprojekt, så regnar det.. Hoppas verkligen på vackert höstväder snart så att det blir någonting gjort iaf! En ny form på betongkruka har jag i alla fall lyckats ta fram men glömde förstås pluggen för avrinnigshål vid första gjutningen:) Inte så praktiskt när det regnar så här. Men nya krukor MED hål är under tillverkning så snart så blir det lite höstfärgring i krukorna:)

Krukan som vart en "fågelpool istället"

En hel del tomater har plockats in för fortsatt mognad i matkällaren.
Summering av det spännande tomatsorterna vart väl ungefär så, att de gamla trogna sorterna jag brukar odla vann. "White Beauty" som jag var mest spänd på, vart den största besvikelsen. Trodde att det skulle vara en slags körsbärstomat enligt beskrivningen, ialla fall en tomat storlek mindre, blev istället till några få gigantiska biffiga tomater som istället för att mogna har fått bruna fläckar. Några omogna fräscha har jag plockat in få se om jag kan få fram ett lyckat vitt exemplar i alla fall. "Tasty Evergreen" vart ingen höjadare här heller. Sen mognad och inte så jättegod enligt mig. Däremot så vart "chocolate cherry" en liten favorit och kanske får den en plats i växthuset nästa år med.
Gamla trogna favoriten "sungold" som jag som tur var satte några frön av, är fortfarande den absoluta favoriten!

"white beauty" som INTE platsar bland körsbärstomatsorterna direkt:)

Tomattips på riktigt goda tomater till nästa år tas gärna emot!
Nä, dags för lite inomhus projekt ett tag. Har lite möbler som ska målas och fixas till, plus lite annat praktiskt pyssel tills regnet slutar envisas!
Tjing!

Kommentarer
Postat av: Gunborg Uhno

Även här hos mej blev Sungold den tomat som jag gillar bäst.Den ska jag ha även nästa år.

2010-09-01 @ 09:09:57
URL: http://tradgardsdrammar.blogspot.com
Postat av: Jenny

Kan bara hålla med om Sungold, den är klart överlägsen! En annan fin tomat är Rio Fuego, en god oval tomat med tunt skal och söt, god smak.

Titta gärna in på min blogg!

2010-09-02 @ 08:59:29
URL: http://ettarmedtradgard.blogspot.com/
Postat av: M

Åh vad bra med lite tomatsortsinspiration. Sungold, alltså... Jag prövade Gardener's Delight i år som så många jublar över, men jag var inte imponerad. Den rekommenderar jag INTE. Tiny Tim, eller vad den heter är en annan sort som jag hört gott om. Det kanske blir den och Sungold nästa år för mig.



Kram M

2010-10-05 @ 07:15:22
URL: http://hwitavillan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin


LITE OM MIG HEMSIDA


WEBBUTIK