I trädgården just nu

I trädgården just nu, så regnar det.. Och blåser.. Inget vidare trädgårdsväder. Bra planteringsväder förvisso men inget man kastar sig ut i om man inte har några direkta måsten. Jag hade planerat att sätta lite snygga taklökar i krukor vid entre´n, men de ligger fortfarande och väntar.. Väntar på att trädgårdens ägare ska ta sig i kragen och inte dra sig för några regndroppar på skallen. Men hon är nog lite lat...:)
Något som inte väntar är explosionen i rabatterna så här års. Tulpanerna har börjat slå ut så smått och aklejorna frodas och ger fin grönska. De växter som har limefärgat bladverk lyser verkligen upp i rabatterna även om det regnar och blåser. De är som riktiga små solar!



Min gigantiska alpklematis vid entren har även den börjat grönska och börjat knoppas, de slår nog snart ut bara den riktiga solen vill visa sig nån dag. Penseerna dom blommar på så fint så och blir faktiskt bara mer och mer favoriterför varje år. Så enkla men ändå så varierade och vackra. Och tuffa! Sånt gillas i trädgården.



I trädgårdslandet har det inte hänt så mycket. Växthuset är igång och en del plantor utflyttade. I planteringskragarna står än så länge bara några övervintrande örter och mina amerikanska blåbär som verkligen har klarat sig galant i vinter, inga infrusna grenar eller döda kvistar utan bara gröna och fräscha. Hoppas på många blåbär i sommar!



En hel del ogräs och några stackars jordgubbsplantor som inte fått något varaktigt hem än, trängs de med, men bara solen tittar fram så..

Bästa tiden i trädgården är nog ändå nu. Fast.. det säger jag i och för sig både vår, sommar och höst. Jag får ändra mig, och säga att bästa tiden i trädgården är när det känns kul och inspirerande. Vilket det ju faktiskt oftast gör. Även om det regnar:)

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Helen

Hej!

Även här är det kallt och regnet vräker ner.

Jag vägrar vara ute och jobba i trädgården vid sånt väder, nu vill vi ha sol och värme.

Du bjuder på härliga bilder!

Önskar dig en fin dag!

2011-05-19 @ 11:15:51
URL: http://helenstrdgrd.blogspot.com/
Postat av: Suss

Detta regn :) så behövligt men så blött :) Kram Suss

2011-05-19 @ 19:54:30
URL: http://sussokai.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin


LITE OM MIG HEMSIDA


WEBBUTIK