Trädgårdseffekten

Har du tänkt på din trädgård som en investering??

Det hade ärligt talat inte jag tills för en knapp vecka sedan. Jag har sett min trädgård som en lisa för själen, något att stanna upp i och gräva ner sig totalt i:) Gräva och forma växtligheten efter tycke och smak och att utöver stommen, skapa så vackra och harmoniska trädgårdsrum som möjligt. Som man bara kan sitta och njuta i (om man nu har ro till det...:)
Men nu är det bevisat. Trädgårdsarbete som vi alla gör, är faktiskt värt något på marknaden. En riktigt bra investering till och med! Det känns ju faktiskt väldigt trevligt måste jag säga:)



Husqvarna har återigen tagit fram Global Garden Report, där de i år presenterar hur just trädgården ökar värdet på din fastighet. Man har gjort studien i 9 länder med sammanlagt 5000 villaägare, 120 trädgårdsarkitekter och 44 fastighetsmäklare. Med lite varierande resultat på siffrorna i de olika länderna, så gav en inbjudande och välskött trädgård ett markant ökat föräljningspris, den sk trädgårdseffekten. I Sverige så hamnade snittvärdet på en 13 procentig ökning av fastigehetens värde. Det är rätt mycket faktiskt!

Lite knäppt att jag aldrig tänkt så själv faktiskt, att de arbete man lägger ner faktiskt ger ett högre värde på hela huset. Om det blir bra förstås:) En slarvigt skött och risig trädgård har ju förstås en ganska motsatt effekt:)
En uppvuxen välplanerad trädgård ger bästa värdet. Som denna tex.
(Jämför med förra bilden på en nyanlagd)



Det var en väldigt intressant presentation som jag fick ta del av ute på Ulriksdal och jag kommer verkligen att ha den i åtanke när jag fortsättningsvis gräver mig runt på gården här ute. För den som är intresserad av att läsa hela rapporten så finns den här. Husqvarna var givetvis med själva när rapporten presenterades och de vill ju självklart att alla ska ha bra förutsättningar och redskap när de ska skapa sig den perfekta trädgården;)

Eftersom "en snygg och välskött gräsmatta" kom högst upp på vad en villaägare (kanske ingen trädgårdsnörd då, kan jag tänka:) värdesätter på gården, så visade de bland annat årets nyheter av självgående gräsklippare. Faktiskt verkar det väääldigt smidigt. Hade jag bara pengar över så skulle jag direkt införskaffa en sådan och aldrig mer behöva bry mig om gräsmattan.

Fast här jobbar jag ändå på att all gräsmatta ska bort, i alla fall på framsidan av huset. På baksidan så måste väl barnen få en liten gräsplätt att leka på ändå. Bara de ser till att hålla den välskött!:)

Kommentarer
Postat av: Helen

Tror faktiskt också att en viss form av välskött trädgård ökar husets värde, som buskar träd enkla installationer med sten och grus.



Fina bilder att jämnföra med.

Önskar dig en fin dag!

2011-03-22 @ 10:31:55
URL: http://helenstrdgrd.blogspot.com/
Postat av: Anja

Hejsan!

Jag har en välskött odlar/samlarträdgård som inte kommer att ge ett korvöre. Dessutom krymper gräsmattan (gräsmatta å gräsmatta;))!)hela tiden.

Antagligen kommer nästa ägare att köra ned odlingarna för att kunna anlägga en gräsmatta...;))!/Anja

2011-03-24 @ 11:52:01
URL: http://anjashill.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin


LITE OM MIG HEMSIDA


WEBBUTIK