Tjuriga orkideér

Mina orkideer i fönstret verkar börja året med att tjura ihop totalt.
Den här tiden på året brukar dom faktiskt börjar komma med lite blomstänglar,
kanske inte alla 6 orkideér (3 phalaenopsis& 3 paphiopedilum), men i alla fall några!

Nu står alla där och bara "är".
Brukar placera dom i ett svalare rum under hösten för att stimulera blomningen
och i höst gjorde jag som jag alltid har gjort.

Men icket!
Inte en endaste liten blomstängel verkar vara på G hur länge jag än sitter och
tittar på dom.

Den enda anledningen till de uteblivna blomstänglarna jag kan komma på är
att jag förmodligen varit för snäll med dem.

Efter sista blomningen så bestämde jag mig för att plantera om
allihopa i lite större kruka. Och det var verkligen behövligt!
Rötterna hade nästan tagit mer plats utanför krukan än i och orkideekomposten
liknade mer jord än bark.
Nu misstänker jag om dom förmodligen koncentrerar sig på att göra nya rötter istället...

Jag får helt enkelt bara snällt vänta och se om dom "tinar upp" snart och blir
lite mer blomvilliga.


Så här vacker är min paphiopedilum "Maudie" när hon behagar att blomma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin


LITE OM MIG HEMSIDA


WEBBUTIK